Historien om
Peak Performance

Peak Performance er et svensk fremgangseventyr. Varemerket ble grunnlagt av tre skientusiaster som begynte å designe briller og klær tilpasset et aktivt liv. Her er historien bak et av Sveriges fremste moteselskap.

En dag i Åre, en fjellkommune i Jämtland, møttes i 1986 tre dyktige skikjørere for å diskutere et par saker som opptok dem:
• Hvorfor produserte ingen den type klær de var ute etter? Klær som kombinerte funksjonalitet med en enkel og attraktiv design, ikke overdådig men heller ikke kjedelig.
• Var det mulig å finne en anledning til å bli værende i skiområdet Åre over lenger tid, og oftere?

De tre skientusiastene viste seg å være veldig løsningsorienterte. Stefan Engström var en skikjører i verdensklasse med adskillige verdenscup-seire i bagasjen. Peter Blom var sjefsredaktør i Sveriges største skiavis. Christer Mårtensson var art director og designer. Kort tid senere sluttet en fjerde person seg til; Jonas Ottosson, skiselger og tidligere alpintkjører.

Svaret på begge spørsmålene viste seg å være Peak Performance.

I starten var gruppens ambisjon å produsere klær til eget bruk, og til venner – for å kunne forsørge seg. Men verden ville ha mer.

På slutten av 80-tallet var mange lei det overdrevne og overfladiske, folk savnet ekte og gjennomarbeidede kvalitetsprodukter. Peak Performance kom da til å erstatte en rekke overdådige merker innen skiverdenen.

Ved å omfavne det rene skandinaviske formspråket og funksjonaliteten som aktiviteter på flere tusen meters høyde krever, fikk de raskt en trofast skare med fans.

Innbyggerne i Åre er naturligvis stolte over varemerket som med tiden har fått en selvskreven posisjon i skiverdenen, og ikke minst globalt. Lokalbefolkningen har likevel beholdt sin nøkternhet og er fortsatt skeptiske til skrytepaver og folk som vil vise seg frem.

Ferdigheter bevises ved å prestere eller ved å være en god historieforteller rundt bålet i skumringen. Gjøres det med stil får du et ekstra godkjennende nikk.

nicoletta

nicoletta

Med en stor samling solbriller og kjærlighet til all thing sparkly, må fingrene holdes i styr for ikke å utøke den ytterligere, selv om fristelsen er enormt stor.

  Tilbake til magazine