Vår historie

HISTORIEN VÅR

LensWays histore handler om et par individer som med sin overbevisning og sitt harde slit skapte en markedsledende virksomhet fra grunnen av. En historie der en forretningsidé om salg av kontaktlinser skulle revolusjonere det europeiske markedet.

Historien starter ved Luleå tekniska universitet hvor de to studiekameratene Daniel Mühlbach og Herman Ofenböck bestemmer seg for å starte en bedrift sammen.

Idéen til en virksomhet innen kontaktlinser via nettet oppstod etter en av Daniels mange reiser til USA. Her ble han oppmerksom på den store prisforskjellen mellom linser solgt via nettet, og linser solgt over disk hos optiker.

først med å selge linser online

Det er vanskelig å se det for seg i dag men på den tiden ble konseptet med linsesalg via nettet sett på som dømt til å mislykkes. Når Daniel presenterte planene for faren, mente han at de heller burde legge energien på andre prosjekter.

Men Daniel fortsatte videre med ett mål for øyet; å revolusjonere optikkmarkedet ved å forandre konsumentens handlingsmåte – både bruken og måten å skaffe seg synskorrigerende hjelpemiddel på.

investerte i kundene

De første tre åren gikk det tregt og salget var ubetydelig. Dette var på 2000-tallet da den store IT boblen sprakk og det var ekstremt vanskelig å finne finansiærer.

I 2003 begynte ting å skje og bestillingene tok seg opp. Virksomheten hadde da fire heltidsansatte; en kameratgjeng som hadde reist rundt i verden sammen og stått på ski.

Det var den konsekvente strategien om å investere i kunden som nå begynte å gi avkastning: En streben om å få hver kunde til å bli så fornøyd med kjøpsopplevelsen at denne ville fortelle om den videre til kjente og bekjente.

lensway 16 år senere

Det er ingen overdrivelse å si det har skjedd mye siden starten i 2000. I dag är LensWay en av Europas største e-handlere innen optikk, en virksomhet med over 150 ansatte og en del av et globalt konsern med verdens ledende produsent av brilleglass – Essilor – i spissen.

Tre ganger har LensWay blitt utnevnt til en gasellebedrift og varemerket er kjent blant store deler av befolkningen.

Bedriften har vokst enormt siden starten og fortsatt står det sentrale i fremgangshistorien like sentralt den dag i dag; å fokusere på kunden.