Spis deg til friskere øyne

Du har sikkert hørt uttrykket ”spise med øynene”, men har du tenkt på hvor viktig det er å spise for øynene? Her kommer en liste over øyegodt som kan hjelpe deg med å få sunnere øyne.

Øynene er en så selvsagt del av oss at det kanskje er lett å glemme at de trenger kjærlighet og riktig mat for å ha det så bra som mulig. Du har sikkert hørt snakk om at gulrøtter og andre oransje frukter og grønnsaker bidrar til sunne øyne og forbedrer synet.

Betakaroten, som finnes i for eksempel gulrøtter, er et A-vitamin som hjelper deler av øyet til å fungere bedre. Men å spise seg til bedre øyne krever mer enn som så.

SUNN MAT FOR SUNNE ØYNE

Nedenfor følger noen næringsmidler som hjelper øynene dine med å holde seg i sin aller beste form.

EGG

Eggegulen inneholder blant annet lutein og zeaxantin, som reduserer faren for å utvikle øyesykdommer som aldersrelaterte forandringer i den gule flekken eller grå stær.

Egget inneholder også sink som er bra for å holde netthinnen frisk samt for øyets evne til å se i mørket. A-vitamin reduserer faren for aldersforandringer og beskytter øyets hornhinne.

MANDLER

Mandler inneholder E-vitamin som beskytter mot ustabile molekyler som angriper friskt vev. Konsumerer du regelmessige mengder med E-vitamin, bidrar du til å hindre aldersrelaterte flekker i den gule flekken og grå stær.

Andre nøtter og frø som inneholder E-vitamin er solsikkefrø, hasselnøtter og peanøtter.

FET FISK

Tunfisk, laks, makrell eller ansjos er alle rike på omega-3, en fettsyre som trengs for netthinnen og synet og bidrar til å hindre tørre øyne. Fet fisk er altså noe av det beste du kan spise for en god øyehelse.

 

 

GRØNNKÅL

Kål er kjent som en ”superfood”, fordi den inneholder så mange viktige vitaminer, næringsstoffer og mineraler. Grønnkål er toppen for øyet! Kål inneholder antioksidanter, lutein og zeaxantin.

Andre grønnsaker som også kan skilte med et godt innhold av disse næringsstoffene, er rød paprika, rosenkål og spinat.

MEIERIPRODUKTER

Meieriprodukter er også bra for øynene og synet. Det inneholder A-vitamin og sink. Mineralet sink bidrar også til å transportere vitaminer til øynene fra leveren.

Sink finnes i hele øyet, men behøves først og fremst for netthinnen og årehinnen. Dette viktige mineralet gjør også godt for mørkesynet.
Så neste gang du handler ukens matvarer, glem ikke å tenke på noe av det kjæreste du har – øynene dine!

nicoletta

nicoletta

Med en stor samling solbriller og kjærlighet til all thing sparkly, må fingrene holdes i styr for ikke å utøke den ytterligere, selv om fristelsen er enormt stor.

  Tilbake til magazine