30-åringer velger linser etter livsstil

30 er det nye 20, nå er livet fullt av muligheter! Men det er også i denne alderen at synet begynner å forandre seg. Med riktige linser kan du derimot fortsette å leve ditt liv, akkurat som du vil.

På tide med linser? Visste du at hver tredje 30-åring har en eller annen form for synsfeil? Forandringer i synet beror delvis på arvelige faktorer, men også på din livsstil.

Skjermtiden påvirker

Dagens unge voksne tilbringer mye tid ved skjermer, noe som i visse tilfeller kan få konsekvenser for synet. En del besvær for øynene kan kobles til den økende bruken av datamaskiner, nettbrett og mobiltelefoner. Det kan for eksempel gi hodeverk, trøtte øyne eller vanskeligheter med å fokusere når du leser.

Pauser hvert tjuende minutt, der du legger vekk mobilen eller nettbrettet, er bra å gi dine øyne slik at øynene får hvilt seg fra skjermbruken. Da må øynene fokusere på ulike avstander, noe som gjør øyets linse fleksibel og i god form. Så det finnes flere anledninger enn de tilbakevendende kaffepausene om du sitter mye ved en data på jobben. For den som sitter mange og lange dager foran en data og får tørre øyne, anbefales linser som rehydrerer øynene.

Din hverdag avgjør

Har du en synsforandring er kontaktlinser et hjelpemiddel som gjør at du kan leve ditt liv akkurat som tidligere. Den enkle men også beste regelen er: velg linser etter hvordan hverdagen din ser ut.

En del kontaktlinser er spesielt laget for deg som oppholder deg mye i et tøft miljø, for eksempel ved en skjerm på et kontor. Eller har du fullt opp med jobb, småbarn og trening? Da er kanskje døgnetrundtlinser valget for deg. For med disse kan du både sove og trene, uten at du behøver å ta ut linsene.

Det finnes også endagslinser, ukeslinser og månedslinser som gjør at du kan bytte linser så ofte det passer deg og din hverdag. Eller hvorfor ikke sette litt ekstra farge på tilværelsen gjennom å bytte øyefarge med fargelinser?

Mat gjør susen

I takt med at du aldres blir kosten viktigere da næringsrik kost er en forutsetning for et bra syn. Spis med øynene og tenk at maten på tallerkenen skal ha så mange farger som mulig. Grønnsaker og fet fisk inneholder vitaminer og Omega 3. Skalldyr og meieriprodukter inneholder zink og i eggeplomme fines aminosyrene letein og zeaxantin – som alle er bra næringsstoffer for synet.


Vil du vite mer om ulike synshjelpemiddel som finnes for ditt synsfeil? Eller kanskje bare spørre om noe helt annet, kontakt vår kunnskapsrike kundeservice på telefon 800 84 600, eller besøk på vår hjemmeside.

 

HOLD ØYNENE PIGGE ETTER FYLTE 30!

dennis

dennis

En nysgjerrig redaktør som like å holde seg oppdatert på det siste innen briller, linser og øyehelse. Mitt motto er å leve for hvert øyeblikk. Det gjør jeg med et par Ray-Ban på nesen og et skarpt syn som ikke overser detaljer.

  Tilbake til magazine