Nordisk, klassisk
og polarisert

I sommer kan du kjøpe linser og få et par solbriller fra Norr på kjøpet. Vi har truffet Norr’s grunder Kamilla Bay Ibsen for å prate om design, varemerkets sjel og for å finne ut hvilken modell hun liker best.

Navn: Kamilla Bay Ibsen
Jobber: Grunder og Markedsansvarlig for Norr
Alder: 44
Bor: København

 

Trenger verden virkelig enda et solbrillemerke?
Ja så klart! Vi vil lage solbriller som passer folk i Norden, uten å trenge å ta hensyn til hvilke design som etterspørres i for eksempel Italia eller Asia. Dette har vært styrken i våre første kolleksjoner. Og det er vi fortsatt veldig kjente for.

Hvorfor er dere bedre enn konkurrentene da?
Vi vinner på at vi har satset på nordisk design i dette prissegmentet, noe som er uvanlig. Vi trenger ikke å tenke globalt, men i stedet kan vi fokusere 100% på det nordiske markedet og på alle de behovene vi har her.

Hvilke tre ord kjennetegner Norr?
– 
Nordisk, klassisk og polarisert.

Hva vil du si til folk som sier at Norr er plastbriller fra Kina?
– Det stemmer faktisk. Norr’s solbriller skal ikke være for dyre men allikevel tilby et attraktivt design og god kvalitet. De finnes ulike materialer av plast og vi tar i bruk en type som heter TR90, et materiale med god komfort, som kjennes og oppleves som et par acetatbriller (vanlige optiske briller).

 

 

Elias er en populær unisexbrille som er inspirert av det populære Wayfarer-designet.

Finnes det noen brille i den nye kolleksjonen som særlig stikker seg ut?
– Jeg liker Elias fra vår siste kolleksjon. Wayfarer-formede briller sto i fjor for nærmere en tredjedel av alle solgte solbriller i Europa. Derfor kjentes det viktig for vårt nordiske merke Norr å ha en helt egen tolkning av en skikkelig bra Wayfarer-modell. I Elias kommer deres kunder å finne en optimal Wayfarer-modell som passer like bra for gutter som jenter, tross navnet.

Hadde dere noen særskilte tanker rundt designet av futteralet til brillene? Det kjennes veldig sommerlig …
– Vi har tar tatt inspirasjon fra en hipsterbag. Vi ville ha et ubleket materiale som føles naturlig, og som er bra for miljøet. Dette futteralet passer alle og tar ingen plass i håndvesken. Det passer til og med å ha i brystlommen på skjorta.

På hvilken måte skiller deres solglass fra andre sine solbriller?
– Våre er polariserte, og det gjelder hele vår kolleksjon uten unntak. Vi forsøker å gjøre linsen så tynn som mulig, samtidig som vi tilbyr høyeste tenkbare kvalitet. Gjennom vår produksjonsprosess blir polariseringseffekten jevnere på glasset sammenliknet med andre produsenter som bruker vakumproduserte polariserte glass.

Fortell om UV-beskyttelsen. Hvor bra er den egentlig?
– Det är UV 400. I Norden finns krav på 380. Men våra solglas klarar mer än så – de klarar av Australiens sol. Med andra ord, de har tillverkats för att klara av den tuffaste UV-standarden.

Ok, vi forstår. Men finnes det tilfeller der det passer ekstra bra å bruke solbriller fra Norr?
–Dette er et helårsprodukt som er designet av innbyggere i Norden, med det mener vi at et par Norr solbriller passer like bra en overskyet eller regnfull dag og ikke bare når solen skinner. Det er takket være det polariserte glasset i Norr brillene. Spesielt med dårlig vær merkes det enda større forskjeller sammenliknet med solbriller uten polariserte glass, da alt som er grått og hvitt får sine farger tilbake gjennom det polariserte glasset. Våre solbriller er ikke noe tilbehør. Du kan ha de når du løper, er på stranden, kjører bil eller båt, spiser lunsj i vårsolen og så videre. Vår slogan er Reframe your moment. Det betyr at du skal nyte av øyeblikket.

Dette høres veldig bra ut. Så hvorfor skal man ha på seg akkurat Norr i sommer?
–Det er det selvsagte valget. Vi har noe for alle.

Takk for intervjuet Kamilla. Når skal vi gå inn å kikke på alle ulike modeller fra Norr som finnes med i vårt tilbud. God sommer!

kenneth

kenneth

  Tilbake til magazine