Norr: Solbrillene som er inn i sommer

Vi har truffet en av gründerne bak det nordiske merket Norr for å snakke om kommende sommerplager i from av solbriller. Sjekk ut sommerens heteste modeller og finn dine favoritter.

De merkes at gründeren Kamilla Bay Ibsen er stolt over alle solbrillene fra Norr når vi legger de ut på bordet foran oss for å kjenne, klemme og sammenlikne de ulike modellene. For de av dere som ikke kjenner til Norr, så er det et varemerke skapt av en gjeng lidenskapelige solbrille-entusiaster med en fortid hos Polaroid. I Norr’s samlede kolleksjoner finnes mange klassiske briller, men også en hel del pirrende nyheter.

Hva er det viktigste for Norr når det kommer til design, og hva er varemerkets fokus?
– Norr skal ha noe som passer for alle. Deretter er det viktig for oss å skape solbriller som passer for oss nordboere. Når vi designer så trenger vi ikke å ta hensyn til Asia eller Italia. Vi konsentrerer oss heller om å skape prisgunstige solbriller med design og passform som er særskilt tilpasset det nordiske markedet.

På hvilken måte skiller nordisk design seg fra resten av verden?
– Det er blant annet i fargevalget – i våre kolleksjoner finnes ingen skrikende farger. I stedet bruker vi en mer naturlig fargeskala. Deretter handler det om å tilby riktige størrelser; for eksempel har våre solbriller noe lengre stenger, da folk i Norden som oftest etterspør større størrelser enn hva en gjennomsnitts europeer gjør. Vi har til og med mindre kurving på våre glass for å skape en bedre passform for vår nordiske målgruppe.

Kamilla Spår sommerens toppselgere

Börje 

– Denne modellen har et par hundre år på ryggen, men er fortsatt utrolig stilig. Börje henvender seg først og fremst til en eldre målgruppe med menn i alderen 40+ som målgruppe. Solbrillene er perfekte for deg som liker lette materialer og som setter pris på komfort. Börje har dessuten skikkelig bra polariserte glass som beskytter mot UV-stråling. Dette er ikke et par sportsbriller, men de fungerer allikevel perfekt for de med en aktiv livsstil. De passer til de fleste anledninger og tilbyr en god kvalitet, sier Kamilla.

Viktor

– Solbrillene Viktor er en av de første modellene vi kom med, og har raskt blitt en moderne klassiker. Siden solbrillestørrelsen er noe mindre, så har disse fått stor oppmerksomhet og blitt populære blant ungdom. Målgruppen er primært 15 til 30 år, men siden designet er såpass klassisk kan det også brukes av de som er eldre også. Viktor finnes i to farger, hvor den mørke Havanna-fargen er laget eksklusivt for LensWays kunder. I tillegg finnes det også en klassisk svart modell. Begge utførelsene har polariserte glass med full UV-beskyttelse, forteller Kamilla.

Elliot

– Elliot er en skikkelig klassiker som har hengt med siden 2015, da vi slapp vår første kolleksjon (Norr er nå inne i sin tredje kolleksjon red. anm.). Pilotbrillen er veldig moteriktig, men den er samtidig tidløs og inngår i vårt basissortiment. Den selger like bra hvert år, og det føles ut som den kommer til å leve evig. Selve brillen er laget i rustfritt stål, men har myke plast-tipper lengst bak på stengene som gjør at du enkelt kan justere passformen. Solbrillene har til og med et par herlige, fleksible silikonneseputer som tilpasser seg etter nesens linjer. Elliot finnes både i en gull og sølv innfatning, hvor den førstnevnte har grønt glass, og den den sistnevnte har grått glass. Begge to har videre full UV-beskyttelse forklarer Kamilla.

Børge

– Solbrillene Børge har vært med siden starten 2015. Dette er en unisexbrille som passer like bra for menn som kvinner. Runde glass er veldig populært akkurat nå, og vi ser ingen tegn på mindre etterspørsel denne sommeren. Akkurat Børge har litt nettere stenger i metall, noe som gir en mer eksklusiv finish. Målgruppen er både menn og kvinner i alderen 25-40. Akkurat som med de andre modellene fra Norr, så er våre glass polariserte og beskytter mot farlig UV-stråling, sier Kamilla.

Astrid

– Disse solbrillene passer i de fleste sammenhenger. Uavhengig om du befinner deg på en isbar, i urbane miljøer eller på en sandstrand i sola, så er disse alltid et perfekt valg. Målgruppen for Astrid er hovedsakelig kvinner i alderen 20-30 år. Solbrillene er både sporty og trendy, noe som gjør at de passer like bra til sneakers som høye hæler. Dette er også en veldig prisgunstig brille, som derimot ikke sparer på noe når det kommer til komfort. Astrid har akkurat som de andre solbrillene polariserte glass og en fullgod UV-beskyttelse, avslutter Kamilla.

Fun Fact

Alle produktnavnene til Norr sine solbriller har de tatt fra slekt- eller familiemedlemmer til de ansatte i selskapet.

kenneth

kenneth

  Tilbake til magazine